Opschaling fysiotherapeutische behandelingen.

Het is noodzakelijk om de paramedische zorg veilig en verantwoord op te schalen, met gepaste voorzorgsmaatregelen voor alle zorgverleners, om besmettingsrisico’s te beperken. Op basis van de adviezen en informatie van VWS en het KNGF en de richtlijnen van het RIVM en het KNGF zijn de onderstaande behandelmaatregelen van toepassing.

Zorg die uitgesteld kan worden tot na 19 mei of op afstand plaats kan vinden blijft de voorkeur houden. Het accent ligt nog steeds waar het effectief is zorg op afstand te leveren.
Mensen met ernstige klachten krijgen voorrang en minder noodzakelijke behandelingen zullen op afstand blijven gebeuren.

Behandeling blijven uitgesteld bij:

1. Personen met een verhoogde kans op infectie:
    • Personen die korter dan 14 dagen geleden in een aangemerkt transmissiegebied zijn geweest, (gezins)contacten van een bewezen patiënt.
    • Personen ≥18 jaar met een verstandelijke handicap die in een instelling wonen en personen woonachtig in een verpleeghuis hebben een verhoogd risico om anderen te infecteren.
    • Patiënten met dysfagie.
  1. Patiënt (of een huisgenoot) heeft één van onderstaande verschijnselen:
    • (neus)verkoudheid
    • Kuchen of niezen
    • Hoesten
    • Loopneus
    • Keelpijn
    • Verhoging (tot 38 graden) of koorts
    • Kortademigheid
    • Moeheid
    • Conjunctivitis (ontstoken slijmvlies (of bindvlies) van het oog)
    • Je ziek voelen en/of diarree hebben

Heeft u géén van bovengenoemde verschijnselen of bent u meer dan 24 uur klachtenvrij, dan kunt u behandeld worden.

Heeft u een urgente behandeling die niet kan wachten tot na 19 mei dan is het mogelijk om hiervoor een afspraak te maken. Hiervoor kunt u contact opnemen met een/uw fysiotherapeut en dan wordt er een afspraak ingepland voor de behandeling.